Forum członków i sympatyków PTTK
login:  
hasło:  

NETYKIETA

Poczta elektroniczna

Opracowane na podstawie:

Poczta elektroniczna (e-mail) - zasady podstawowe:

  1. Nigdy nie umieszczaj w listach wiadomości, których nie umieściłbyś na kartce pocztowej, chyba że używasz programów kodujących, które zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa Twoim listom. Załóż, że poczta internetowa nie jest całkowicie bezpieczna.
  2. Nigdy nie przesyłaj "łańcuszków szczęścia" przy użyciu poczty elektronicznej. Jest to piętnowane w Internecie.
  3. Jeśli uznasz, że znaczenie i waga listu usprawiedliwi to, natychmiast wyślij krótkie potwierdzenie otrzymania wiadomości, nawet jeśli później masz zamiar udzielić wyczerpującej odpowiedzi.
  4. Staraj się sprawdzać pocztę codziennie.
  5. Jeśli wysyłasz list zawierający znaki niestandardowe (np. polskie znaki diaktryczne) UPEWNIJ SIĘ, że Twój program pocztowy jest skonfigurowany ZGODNIE Z PRZYJĘTYMI STANDARDAMI oraz, że program pocztowy adresata listu nie będzie miał z taką przesyłką problemów. Podobna sytuacja zachodzi także w przypadku załączników do listu (attachments). Jeśli wysyłasz zakodowany list (encoded), upewnij się, że odbiorca potrafi go zdekodować (decode).
  6. Dobrym zwyczajem jest umieszczanie na końcu listu krótkiej (do 4 linii) informacji o sobie, tzw. "sig" (ang. signature). Programy pocztowe pozwalają przeważnie na utworzenie tego typu notatek i zapisanie ich w osobnym pliku, który automatycznie dołączany jest do pisanych przez Ciebie listów. W żargonie internetowym plik taki (lub po prostu te kilka linii tekstu) zwany jest "sygnaturką" lub "sig'iem". Twoja sygnaturka jest tym, co znajduje się na twojej wizytówce. Możesz mieć kilka sig'ów, stosowanych w zależności od okoliczności (np. prywatny i służbowy).
  7. Jeśli dołączasz do listu sygnaturkę pamiętaj, aby była krótka do 4 linii (np. imię i nazwisko, firma, adres, telefon). Sporo ludzi płaci za każdą minutę połączenia, zatem im dłuższy list, tym więcej muszą płacić. Syganturka powinna rozpoczynać się od "-- " (kreska, kreska, spacja) wtedy większość programów pocztowych będzie potrafiła ją wyciąć przy odpowiadaniu na twój list.
  8. Pamiętaj, że często komunikujesz się z ludźmi z całego świata. Jeśli wysyłasz list, na który spodziewasz się natychmiastowej odpowiedzi, w chwili jego nadejścia adresat może spać. Daj mu więc szansę na obudzenie się i odebranie poczty, zanim założysz, że poczta nie doszła, albo że nie interesuje go twój list.
  9. Używaj smiley'ów (czyli uśmiechów) do nadania swojej wypowiedzi żartobliwego tonu, ale rób to z umiarem. Przykład chyba najbardziej znanego smileya to ":-)" (oznacza uśmiech). Nie licz na to, że przez dołączenie kilku uśmieszków Twoja wypowiedź stanie się mniej obelżywa, jeśli taka jest w rzeczywistości. Pamiętaj, że żart i sarkazm mogą być błędnie rozumiane w swojej elektronicznej postaci.
  10. Pisanie WIELKIMI LITERAMI, traktowane jest jako krzyk, zatem warto o tym pamiętać. Elektroniczna forma przekazu nie jest w stanie oddać emocji i tonu głosu do tego właśnie przeznaczono tekst pisany dużymi literami.
  11. Dla położenia nacisku na pewne twierdzenia, używane są specjalne symbole. Gwiazdki oznaczają *tekst pogrubiony*. Podkreślenie tekstu osiąga się _w ten sposób_.
  12. Sprawdzaj programem antywirusowym, czy Twój komputer (lub dyskietki) nie został zawirusowany. W szczególności sprawdzaj przysyłane do ciebie załączniki.
  13. Kiedy forwardujesz list umieszczaj swój komentarz na górze (odwrotnie, niż przy cytowaniu).