Forum członków i sympatyków PTTK
login:  
hasło:  

NETYKIETA

Listy dyskusyjne

Opracowane na podstawie:

Listy dyskusyjne:

  1. Wysyłaj listy z prośbą o zapisanie do listy dyskusyjnej i wypisanie z niej pod odpowiedni adres. To Ty jesteś odpowiedzialny za to, aby się dowiedzieć, jak takie listy działają i wysłać odpowiednio zaadresowany list w odpowiednie miejsce. Pomimo tego, że większość oprogramowania odpowiedzialnego za działanie listy dyskusyjnych potrafi rozpoznać alias "-request", który zapewnia wysłanie niezbędnych informacji, pamiętaj że nie jest to regułą. Upewnij się, że znasz zasady obowiązujące na danej liście, zanim się do niej zapiszesz.
  2. Nie kasuj tzw. "subscription message", który dostajesz przy zapisywaniu się na listę dyskusyjną. Zwykle zawiera on także informację o tym, jak się wypisać.
  3. Ogólnie rzecz biorąc, nie jest możliwe "wycofanie" listu do danej grupy, od momentu jego wysłania. W tym przypadku nie pomoże ci nawet administrator systemu. Zastanów się zatem, czy na pewno chcesz wysłać list, który napisałeś.
  4. Nie zapomnij wypisać się z listy, kiedy przez dłuższy okres czasu (ponad tydzień) nie możesz sprawdzać poczty.
  5. Niektóre listy dyskusyjne są prywatne. Nie wysyłaj na nie listów, jeśli nie zostałeś zaproszony. Nie rozsyłaj listów z tego typu listy dyskusyjnej do szerszego grona odbiorców.
  6. Jeśli wdałeś się w dyskusję, staraj się skupić na problemie, a nie na osobach w nią zaangażowanych.
  7. Dbaj aby Twoje pytania i komentarze odpowiadały tematowi danej listy.
  8. Nie wahaj się prowokować innych do dyskusji. Pamiętaj, że dyskusje te są "publiczne" i służą konstruktywnej wymianie poglądów. Traktuj innych uczestników tak, jak chciałbyś być sam traktowany.
  9. Stawiając pytanie w grupie dyskusyjnej, zalecaj nadsyłanie odpowiedzi do Ciebie osobiście; wyślij opracowana, zbiorczą odpowiedź do całej grupy.
  10. Odpowiadając na przesyłkę nadesłaną do grupy, sprawdź adres aby być pewnym, że odpowiadasz zgodnie z intencją (pojedynczej osobie lub całej grupie).
  11. Jeśli możesz odpowiedzieć na czyjeś pytanie, odpowiedz na jego osobisty adres. Dwudziestu ludzi odpowiadających na to samo pytanie na dużej liście może zapełnić szybko wiele skrzynek pocztowych...
  12. Zapisuj się na listę podając swój osobisty adres, a nie np. wspólny adres biura, katedry itp.
  13. Czasami zapisujący się na listę nie są zaznajomieni z właściwą "etykietą sieciową" (netiquette) i nadsyłają zadania SUBSCRIBE lub UNSUBSCRIBE bezpośrednio do samej listy. Bądź tolerancyjny w takich przypadkach, udziel lepiej pożytecznych wskazówek zamiast krytykować.
  14. Inni ludzie na liście nie są zainteresowani Twoimi zadaniami zapisania czy wypisania z listy. Wszelkie zadania administracyjne tego typu winny być nadsyłane pod odpowiedni adres, nie zaś do samej listy. Odpowiednie do tego celu adresy są zawsze podane w opisie listy dyskusyjnej, a także w pierwszej wiadomości jaką otrzymałeś po zapisaniu się na listę - tzw. "subscription message".