NETYKIETA
Listy dyskusyjne
Opracowane na podstawie:
- RFC 1855 Netiquette Guidelines - tłumaczenie własne
Listy dyskusyjne:
- Wysyłaj listy z prośbą o zapisanie do listy dyskusyjnej i wypisanie z niej pod odpowiedni adres. To Ty jesteś odpowiedzialny za to, aby się dowiedzieć, jak takie listy działają i wysłać odpowiednio zaadresowany list w odpowiednie miejsce. Pomimo tego, że większość oprogramowania odpowiedzialnego za działanie listy dyskusyjnych potrafi rozpoznać alias "-request", który zapewnia wysłanie niezbędnych informacji, pamiętaj że nie jest to regułą. Upewnij się, że znasz zasady obowiązujące na danej liście, zanim się do niej zapiszesz.
- Nie kasuj tzw. "subscription message", który dostajesz przy zapisywaniu się na listę dyskusyjną. Zwykle zawiera on także informację o tym, jak się wypisać.
- Ogólnie rzecz biorąc, nie jest możliwe "wycofanie" listu do danej grupy, od momentu jego wysłania. W tym przypadku nie pomoże ci nawet administrator systemu. Zastanów się zatem, czy na pewno chcesz wysłać list, który napisałeś.
- Nie zapomnij wypisać się z listy, kiedy przez dłuższy okres czasu (ponad tydzień) nie możesz sprawdzać poczty.
- Niektóre listy dyskusyjne są prywatne. Nie wysyłaj na nie listów, jeśli nie zostałeś zaproszony. Nie rozsyłaj listów z tego typu listy dyskusyjnej do szerszego grona odbiorców.
- Jeśli wdałeś się w dyskusję, staraj się skupić na problemie, a nie na osobach w nią zaangażowanych.
- Dbaj aby Twoje pytania i komentarze odpowiadały tematowi danej listy.
- Nie wahaj się prowokować innych do dyskusji. Pamiętaj, że dyskusje te są "publiczne" i służą konstruktywnej wymianie poglądów. Traktuj innych uczestników tak, jak chciałbyś być sam traktowany.
- Stawiając pytanie w grupie dyskusyjnej, zalecaj nadsyłanie odpowiedzi do Ciebie osobiście; wyślij opracowana, zbiorczą odpowiedź do całej grupy.
- Odpowiadając na przesyłkę nadesłaną do grupy, sprawdź adres aby być pewnym, że odpowiadasz zgodnie z intencją (pojedynczej osobie lub całej grupie).
- Jeśli możesz odpowiedzieć na czyjeś pytanie, odpowiedz na jego osobisty adres. Dwudziestu ludzi odpowiadających na to samo pytanie na dużej liście może zapełnić szybko wiele skrzynek pocztowych...
- Zapisuj się na listę podając swój osobisty adres, a nie np. wspólny adres biura, katedry itp.
- Czasami zapisujący się na listę nie są zaznajomieni z właściwą "etykietą sieciową" (netiquette) i nadsyłają zadania SUBSCRIBE lub UNSUBSCRIBE bezpośrednio do samej listy. Bądź tolerancyjny w takich przypadkach, udziel lepiej pożytecznych wskazówek zamiast krytykować.
- Inni ludzie na liście nie są zainteresowani Twoimi zadaniami zapisania czy wypisania z listy. Wszelkie zadania administracyjne tego typu winny być nadsyłane pod odpowiedni adres, nie zaś do samej listy. Odpowiednie do tego celu adresy są zawsze podane w opisie listy dyskusyjnej, a także w pierwszej wiadomości jaką otrzymałeś po zapisaniu się na listę - tzw. "subscription message".