Zgłoszenie do moderatora
Jeżeli uważasz, że ta wiadomość łamie regulamin naszego forum lub netykietę albo w inny sposób narusza zasady dyskusji - zgłoś to do moderatora.
Zgłaszana wiadomość
Temat: Re: Instrukcja znakowania szlaków
Autor: Piotr Rościszewski
Data: 2013-11-09 09:19:54
Minęło 1,5-roku, a ZG PTTK wraz z KTKol ZG śpią dalej. Wiosną były zbierane uwagi do aktualizacji rozporządzeń o znakach drogowych pod kątem znaków szlaków rowerowych, zwanych znakami kategorii R. Ponieważ gremia PTTK-owskie przemilczały nasze propozycje, wraz z kolegami z Klubu Znakarzy PTTK w Gliwicach wysłaliśmy nasze uwagi do tych rozporządzeń do odpowiedniego ministerstwa, zamieszczone pod adresami http://www.slideshare.net/proso2/mt-bi-gm1 i http://www.slideshare.net/proso2/znaki-r, a po ukazaniu się projektów tych rozporządzeń zabraliśmy głos ponownie - patrz http://www.slideshare.net/proso2/mt-bi-gm2 i http://www.slideshare.net/proso2/uwagi-rozpznak. Miałem kilka sygnałów z różnych stron Polski, że podobne uwagi zgłoszą znakarze, którzy już nie przyznają się do przynależności PTTK, a ZG PTTK zgłoszenie jakichkolwiek uwag po prostu olał. Być może to było przyczyną, że projekty rozporządzeń zostały poprawione tylko w niewielkim stopniu - można je znaleźć pod adresami http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20130000890 i http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20130000891.
Co się zmieniło? Wyrzucono wydumane znaki typu R-2, stosowane do tzw. szlaków międzynarodowych, które zazwyczaj w praktyce nie spełniają żadnych standardów szlaków rowerowych, nawet tych lokalnych. Wrzucono znaki typu R-4, ktorych zastosowanie ma być uniwersalne, ale nie wspomniano, że powinno dotyczyć tylko i wyłącznie szlaków o wysokim standardzie, więc może się zdarzyć, że znów pojawi się jakieś badziewie udające prawdziwy szlak rowerowy. Pozytywem jest to, że znaki można wieszać teraz niżej, niż w przypadku innych znaków drogowych, co powinno ułatwić uzgadnianie ich lokalizacji ze służbami drogowymi. Negatywem jest to, że powinny to być wyłącznie znaki metalowe z folią odblaskową drugiej generacji i sporymi drogowskazami, czyli bardzo drogie. Szacuję, że koszt wykonania oznakowania takiego szlaku będzie co najmniej 2 razy droższy, niż przy użyciu znaków typu R-1 i R-3 z przewagą znaków malowanych. Próbkę wzorów znaków typu R-4 zamieściłem pod adresem http://www.slideshare.net/proso2/1ins-znrow13-wyc. Oczekuję uwag, co sądzicie o tych znakach, a zwłaszcza o mojej interpretacji tych znaków.