Forum członków i sympatyków PTTK
login:  
hasło:  

Re: nowe?

Autor: Łukasz Aranowski [213.241.35.242]
Data: 2007-04-09 22:01:23
Tematyka: Krajoznawstwo

Czołem!
Uhm, fakt, ale różnica jest taka, że PDF to końcowy wynik składu DTP gazetki i on po prostu "jest" gotowy po zamknięciu numeru, a zwykłą stronę www trzeba zrobić, a później na bieżąco aktualizować. A tego nie ma niestety kto zrobić.
Nie trzeba "na bieżąco", bo (podobnie jak z PDF-em) wrzucasz aktualizacje tylko razem z nowym numerem (w systemie podobnym jak "Młodzieżowa Perć").

Inna sprawa, że przewaga strony WWW jest taka, iż może ona powstawać stopniowo. Czyli zamiast dużego materiału raz na miesiąc, może ukazywać się 15 pojedynczych artykułów co drugi dzień. Pracy dla edytorów wychodzi dokładnie tyle samo, wymogiem jest jedynie systematyczność. Taki system wychodzi z korzyścią dla jego popularyzacji - czytelnicy wchodzą częściej na stronę, bo częściej są na niej zmiany.

Jeżeli chodzi natomiast o "skład" strony internetowej, to też wielkiego problemu nie ma. Rzekłbym nawet, że jest dużo mniejszy niż ze składem "klasycznym" (z wynikiem w postaci dokumentu PDF).

Obecnie bowiem, w czasach XHTML-a i CSS-ów, należy de facto jedynie zaprojektować porządnie stronę i zbudować przy niej system dodawania i edycji informacji (takie coś nazywa się w slangu webmasterów "CMS"). Tą czynność możemy porównać do zakupu programu do składu tekstu.

Samo późniejsze dodawanie tekstów i ich "skład" opiera się o mniej więcej 10-15 podstawowych tagów, których nauczenie się wraz ze zrozumieniem działania całego systemu zajmuje przeciętnie inteligentnemu człowiekowi kilka godzin. I można brać się do roboty.

Warto zatem nie żałować pieniędzy na pierwszy krok (porządny kod, ładna grafika i przyzwoity system CMS muszą kosztować), po to, aby potem minimalnym kosztem (praktycznie wyłącznie koszt serwera i domeny + ew. jakieś przeróbki systemu w razie szczególnej potrzeby) wydawać gazetę internetową w postaci strony WWW przez wiele następnych lat.

A PDF-y można (i nawet należy) wrzucać uzupełniająco - dla tych, co jednak wolą słowo drukowane.

* * * * *

Szacuję techniczny koszt "wejścia" tego typu dużego wydawnictwa na rynek i działania przez pierwszy rok na około 10 tys. zł. Za to następny rok (i kolejne) zamkną się w kwocie... 1 tys. zł. Dla periodyku wewnętrznego, jakim de facto jest informator jakiejś komisji - wszystkie te koszty należy podzielić przez co najmniej 5.

Oszczędność w porównaniu z materiałami drukowanymi jest kolosalna. Nie chodzi tu o samą przygotowalnie i druk (tudzież XERO w przypadku wydawnictw małych). Odpadają również koszty dystrybucji, wysyłki itp. Czysty zysk.

Pozdrawiam,
Łukasz
--
Łukasz Aranowski
Strona domowa: http://www.mendel.pl/
Facebook: https://www.facebook.com/laranowski

nowe? - cały wątek

wszystkich wiadomości w wątku: 25
data najnowszej wiadomości: 2007-04-11
pokaż wszystkie wiadomości

nowe? Autor: DomiNk
Re: nowe? Autor: JAK
│├Re: nowe? Autor: Konrad Majewski
││└Re: nowe? Autor: JAK
│└Re: nowe? Autor: Mirek
│ └Re: nowe? Autor: Łukasz Aranowski
│  ├Re: nowe? Autor: Mirek
│  │├Re: nowe? Autor: Amotolek
│  │└Re: nowe? Autor: Łukasz Aranowski
│  │ ├Re: nowe? Autor: Mirek
│  │ │└Re: nowe? Autor: Wachmistrz
│  │ │ └Re: nowe? Autor: Mirek
│  │ └Re: nowe? Autor: Mirek
│  │  └Re: nowe? Autor: Łukasz Aranowski
│  │   └Re: nowe? Autor: Mirek
│  │    └Re: nowe? Autor: Łukasz Aranowski
│  │     └Re: nowe? Autor: Mirek
│  │      └Re: nowe? Autor: Łukasz Aranowski
│  │       └Re: nowe? Autor: Mirek
│  │        └Re: nowe? Autor: Łukasz Aranowski
│  └Re: nowe? Autor: Wachmistrz
│   └Re: nowe? Autor: Amotolek
Re: nowe? Autor: z.klose
│└Re: nowe? Autor: JanMaciej...
Re: nowe? Autor: jarumin