Witam,
[b]Artykuł z „Gościńca” powinien być wywieszony w każdym Oddziale PTTK w Polsce, albowiem daje wiele do myślenia i pokazuje, w jakim absurdalnym świecie żyjemy.[/b]
Z rozporządzenia MEN z dnia 12 września 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków prowadzenia działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej (Dz. U. z dnia 20 września 2001 r.) wynika:
§ 1. Rozporządzenie stosuje się do osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, prowadzących w obiektach, na terenach zamkniętych i w środowisku otwartym, w sposób stały i sezonowy, nieodpłatnie i za odpłatnością, zorganizowaną działalność w dziedzinie rekreacji ruchowej w zakresie:
1) zajęć, podczas których prowadzone są różne formy rekreacji ruchowej,
2) innych form aktywnego wypoczynku rekreacyjno-sportowego, a w [b]szczególności: biwaków, obozów, rajdów, zlotów, spływów, turniejów, festynów i zawodów amatorskich[/b].
§ 2. 1. Prowadzący działalność w dziedzinie rekreacji ruchowej, o której mowa w § 1, zwany dalej "prowadzącym działalność", jest obowiązany do:
1) opracowania regulaminu zajęć oraz zapoznania z nim uczestników tych zajęć,
2) wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za przebieg zajęć, [b]posiadającej kwalifikacje zawodowe, o których mowa w art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej, zwanej dalej "ustawą"[/b],
3) ubezpieczenia uczestników zajęć od następstw nieszczęśliwych wypadków na zasadach ogólnych,
4) [b]zapewnienia uczestnikom rekreacji ruchowej warunków bezpieczeństwa oraz warunków sanitarno-higienicznych określonych w odrębnych przepisach[/b],
5) zapewnienia uczestnikom rekreacji ruchowej bazy rekreacyjno-sportowej odpowiedniej dla formy prowadzonych zajęć,
6) [b]dopuszczenia do uczestnictwa w zajęciach wyłącznie osób posiadających zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do udziału w tych zajęciach lub które złożą podpisane własnoręcznie, a w przypadku osób niepełnoletnich przez przedstawiciela ustawowego, oświadczenie o zdolności do udziału w zajęciach rekreacyjnych[/b].
2. Prowadzący działalność [b]dostarcza uczestnikom zajęć rekreacyjnych, przed ich rozpoczęciem, regulamin uczestnictwa w tych zajęciach oraz program określający w szczególności:
1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres lub siedzibę prowadzącego działalność w dziedzinie rekreacji ruchowej,
2) imię, nazwisko i kwalifikacje zawodowe osoby prowadzącej zajęcia,
3) termin lub terminy zajęć,
4) miejsce realizacji zajęć,
5) udostępniane urządzenia i sprzęt rekreacyjno-sportowy,
6) wyposażenie uczestników w sprzęt zabezpieczający i ochronny lub ratunkowy,
7) warunki zakwaterowania i wyżywienia,
8) cenę zajęć oraz zakres usług objętych tą ceną,
9) zasady kwalifikowania osób do udziału w zajęciach,
10) maksymalną ilość osób uczestniczących w zajęciach,
11) ilość uczestników przypadających na jednego prowadzącego zajęcia,
12) reguły zachowania się uczestników w czasie realizacji zajęć[/b].
§ 3. Prowadzący działalność jest uprawniony do:
1) organizowania zajęć,
2) organizowania i prowadzenia klubów, sekcji i stałych zespołów.
§ 4. Prowadzący działalność zapewnia odpowiednio widzom i uczestnikom:
1) udzielanie świadczeń zdrowotnych, w ramach pierwszej pomocy medycznej, w miejscu prowadzenia zajęć,
2) [b]zaplecze sanitarno-higieniczne, w tym w szczególności osobno oznakowane węzły sanitarne dla kobiet i mężczyzn, w ilościach uzgodnionych z powiatowym inspektorem sanitarnym[/b],
3) regulamin imprezy, określający reguły zachowania się osób obecnych na imprezie,
4) umieszczenie w widocznym miejscu regulaminu określającego sposób korzystania z obiektu i znajdujących się w nim urządzeń.
§ 5. Udostępniane lub wynajmowane do prowadzenia działalności rekreacyjnej obiekty rekreacyjno-sportowe, a także sprzęt i urządzenia rekreacyjno-sportowe przeznaczone do tej działalności, powinny spełniać wymogi określone w odrębnych przepisach.
§ 6. 1. Sprawność techniczna i kompletność urządzeń i sprzętu, o których mowa w § 5, podlega sprawdzeniu każdorazowo przed ich udostępnieniem uczestnikom zajęć rekreacyjnych przez osobę prowadzącą zajęcia.
2. Jeżeli korzystanie z urządzenia lub sprzętu rekreacyjno-sportowego może stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia, podmiot udostępniający urządzenie lub sprzęt zapoznaje osoby korzystające z nich z instrukcją prawidłowego i bezpiecznego ich używania albo zapewnia korzystanie z tych urządzeń i sprzętu pod nadzorem osób posiadających kwalifikacje, o których mowa w art. 44 ust. 1 ustawy.
§ 7. Warunki bezpieczeństwa, jakie powinny być spełnione podczas prowadzenia działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej:
1) przez szkoły i placówki systemu oświaty,
2) na drogach publicznych, w górach i nad wodą,
3) w dyscyplinach lub dziedzinach sportu wymienionych w art. 53 ustawy
- określają odrębne przepisy.
W przypadku PTTK warunki te (szczególnie te pogrubione powyżej) można od biedy spełnić przy organizacji wielkich ogólnopolskich przedsięwzięć z zakresu turystyki kwalifikowanej (zloty przodowników, ogólnopolskie rajdy, itp.). Trudno je spełnić już na etapie imprez wojewódzkich i regionalnych, a najtrudniej w przypadku imprez lokalnych i oddziałowych.
1. Po pierwsze problem zaczyna się już na etapie doboru kadry organizatorów. Uprawnienia przewodnika, przewodnika PTTK, przodownika PTTK, instruktora turystyki kwalifikowanej PTTK są tu traktowane jako środowiskowe - organizacyjne (tylko w ramach PTTK). Liczą się albo dyplom AWF albo uprawnienia instruktora rekreacji ruchowej ze specjalnością …..
2. po drugie zbieranie wpisowe (opłaty) od osób nie będących członkami PTTK można potraktować jako działalność gospodarczą zgodną z ustawą o usługach turystycznych . A nie wszystkie Oddziały PTTK mają w KRS wpis do rejestru działalności gospodarczej (wpis do rejestru przedsiębiorstw) z podaniem PKD. Niekiedy wymaga się, aby rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej zapisany był w statucie Oddziału PTTK. A jeśli już jesteśmy przy ustawie o usługach turystycznych, to kontynuując rozumowanie należałoby mieć zezwolenie wojewody na prowadzenie usług z zakresu organizacji imprez turystyki i na koniec być ubezpieczonym na wzór turystycznych biur podróży.
Wniosek:
1. rajdy i inne imprezy turystyki kwalifikowanej można organizować tylko na rzecz swoich członków, czyli członków PTTK,
2. należy być ostrożnym z pobieraniem wpisowego od uczestników imprez; w szczególności od osób spoza PTTK (mogą żądać umowy na wzór umów komercyjnych biur podróży),
3. impreza nie może być dochodowa; „bilans musi wyjść na zero”, a najlepiej gdyby Oddział PTTK – organizator na koniec dołożył do imprezy parę złotych, aby rozwiać wszelkie wątpliwości co do końcowych wyników finansowych
Tylko jak Polska długa i szeroka mało kto się tym przejmuje. Na 336 Oddziałów PTTK działalność gospodarczą prowadzi „pi x oko” 100, a pozostałe robią rajdy, zloty, imprezy ogólnopolskie, wojewódzkie, itp. W imprezach tych biorą udział wszyscy chętni; członkowie PTTK mają często przywileje związane z ubezpieczeniem w SIGNAL IDUNA oraz wysokością wpisowego (często są to sprawy powiązane z sobą) i cieszą się z ładnej pogody na rajdzie, świetnej turystycznej atmosfery, itp. Dopiero po czasie okazać się może, że to co było piękne i przyjemne, pożyteczne i udane jest przestępstwem prawnym. Mimo, że wszyscy byli zadowoleni i organizatorzy i uczestnicy.
Mniej więcej tak, jak z tym piekarzem bodajże z Legnicy, który przez długie lat prowadził piekarnię, nadwyżki niesprzedanego pieczywa przekazywał gratis do domów dziecka i wszyscy byli zadowoleni i szczęśliwi. Do czasu, gdy okazało się, że od podarowanego pieczywa piekarz nie odprowadzał podatku VAT. Teraz piekarz „zwinął interes” i czekają go długie procesy sądowe (a może nawet „paka”), dzieci nie mają darmowego pieczywa, państwo będzie musiało dokładać do interesu (piekarz w „pace” na państwowym wikcie), rodzina piekarza będzie nieszczęśliwa i bez pieniędzy, itp.
Ale wszystko będzie zgodnie z prawem.
Pozdrawiam
Jurek Kwaczyński – PTTK w Żyrardowie