Forum członków i sympatyków PTTK
login:  
hasło:  

Szlaki turystyczne

Autostrady i szlaki

wszystkich wiadomości w wątku: 4
data najnowszej wiadomości: 2012-06-01

Temat: Autostrady i szlaki
Autor: ajkowalski [217.113.225.119]
Data: 2012-05-29 22:49:58

Przy okazji Euro rozwija się sieć autostrad i dróg ekspresowych (i dobrze).
Szczególne ich zagęszczenie znajduje się w okolicach Łodzi.

Niestety, z ww. powodów turystów mogą spotkać "niespodzianki":
- czerwony szlak Lipce Reymontowskie - Domaniewice, tuż za Łyszkowicami kończy się przed ekranem dźwiękochłonnym na A2.
- czerwony szlak "Wokół Łodzi", ok. 3-kilometrowy (!) odcinek między Krzyżowcem a zakolem Grabii został "wchłonięty" przez budowę trasy S8:
LINK
LINK

Czy oddziały PTTK powinny być informowane przez budowlańców o "kolizji" ze szlakiem tak, żeby można było przygotować jego nowy przebieg? A może wykonawcy powinni od razu sfinansować takie zmiany? Faktem jest , że oddziały zaspały.

A.

PS. "Znika" jedno z najładniejszych miejsc w tej okolicy, zakole Grabii przy czerwonym szlaku...
LINK
LINK
_____________________________________
Zapraszamy na szlaki:
http://www.owrp.cba.pl
http://www.zamek-chojnik.cba.pl

Temat: Re: Autostrady i szlaki
Autor: Piotr Rościszewski [84.205.188.212]
Data: 2012-05-30 07:30:00

Procedura jest taka, że przy przystępowaniu do budowy autostrady GDDKiA uzgadnia z samorządami gminnymi, gdzie powinny być dwupoziomowe skrzyżowania z drogami lokalnymi, tak samo, jak uzgadnia z nadleśnictwami, gdzie powinny być przepusty ekologiczne dla zwierząt. W opisanym przez Ciebie przypadku samorządy nie popisały sie i najwyraźniej "zapomniały" o szlakach na swoim terenie. Mogę Ci podać przykład, że można było temu zapobiec. Przez Gliwice biegną 2 autostrady i obie uwzględniają to, że przecinają je szlaki turystyczne - tylko w jednym przypadku konieczna była mała korekta przebiegu.
Masz rację, że urzędnicy odpowiedzialny za ten bałagan powinni byli skonsultować to z administratorem szlaku, ale z drugiej strony medalu nie tak łatwo dorwać w PTTK osobę odpowiedzialną za szlaki. Co można teraz zrobić? Jeżeli szlak jest ważny i jego likwidacja jest niewskazana, to trzeba składać pisemne reklamacje do urzędu gminy, której to dotyczy, do nadzoru budowlanego odpowiedniego starostwa i do oddziału GDDKiA, który budował autostradę. Po prostu w kosztach budowy autostrady w ramach reklamacji powinna pojawić się dodatkowa pozycja z budową brakującego skrzyżowania. W praktyce wszystko zależy od tego, czy uda się rozdmuchać sprawę przez media, że turystom stała się wielka krzywda.

Temat: Re: Autostrady i szlaki
Autor: Jacek Potocki [62.87.152.234]
Data: 2012-05-30 10:01:15

Podobne sytuacje zaistniały na żółtym szlaku dookoła Wrocławia w związku z budową obwodnicy autostradowej. Ale ten szlak od ładnych paru lat sprawia wrażenie nieodnawianego (bo i nie bardzo ma kto to robić), więc chyba nikt się tym specjalnie nie przejął. Zresztą od początku istnienia tego szlaku jego znakowanie prowadzone było "po partyzancku" od przypadku do przypadku.

pozdrawiam

Temat: Re: Autostrady i szlaki
Autor: Radwa [62.87.131.34]
Data: 2012-06-01 13:52:40

Wydaje mi się, że powinien być zapis prawny mówiący o tym, że
przebieg szlaku musi znajdować się na mapie zasadniczej zasobów geodezyjnych starostwa powiatowego. Każda zmiana przebiegu szlaku musi być zgłoszona do wydziału geodezji, a przedstawiciel właściciela szlaku zapraszany na posiedzenia ZUD (Zespołu Uzgadniania Dokumentacji) w przypadku, gdy następuje zagrożenie zmiany przebiegu trasy szlaku. Natomiast wydawcy map turystycznych zobowiązani do aktualizowania przebiegu tras znakowanych szkalów turystyki kwalifikowanej np. poprzez uzyskanie odpowiedniego uzgodnienia z właścicielem szlaku.
Takie i jeszcze inne zapisy powinny znaleść się w Ustawie o szlakach turystyki kwalifikowanej lub przepisach wykonawczych do takiej Ustawy.