Forum członków i sympatyków PTTK
login:  
hasło:  

Tematyka ogólna

Nowa Droga Ekspresowa :(

wszystkich wiadomości w wątku: 1
data najnowszej wiadomości: 2008-11-08

Temat: Nowa Droga Ekspresowa :(
Autor: Kingurek [82.177.66.77]
Data: 2008-11-08 12:48:53

Witajcie,
Od dawna już w planach na Podbeskidziu było wybudowanie tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Nie ulega wątpliwości, że inwestycja ta ze względów logistycznych jest konieczna. W założeniu miała to być zwykła droga stanowiąca obwodnice dla miast Andrychów, Wadowice, Kęty. Ale plany nagle się zmieniły. Aktualnie droga ma być drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu i w założeniu ma łączyć Zakopiankę z drogą ekspresową na Cieszyn. Jej przebieg jest mi niestety znany jedynie na odcinku Andrychów-Wadowice. Do tej pory gmina Andrychów miała zatwierdzony już w planach zagospodarowania przestrzennego wariant (niebieski), który przebiegałby z dala od Beskidu Andrychowskiego polami w bezpiecznej odległości od zabudowań miejscowości Wieprz, Frydrychowice dalej Chocznia (oczywiście w niektórych miejscach tj. Wieprz na granicy z Andrychowem i Chocznia na granicy z Wadowicami zagęszczenie domów jest nieco większe). No i właśnie później nie wiadomo dlaczego w Choczni droga miała zmierzać na południe Wadowic i od południowej strony obiegać miasto niszcząc tym samym jego najładniejsze tereny. Wariant przedstawiony przez gminę Andrychów biegnący z dala od gór stał się tylko jednym z czterech wariantów (pozostałe trzy są do niego bardzo zbliżone), bo pojawił się jeden zupełnie odmienny, acz przerażający. Jest to tzw. wariant pomarańczowy. Przecina on Inwałd na samym początku, potem biegnie pod samym wapiennikiem położonym tuż pod Wapienicą (pomnik przyrody) i dalej pod Ostrym Wierchem cały czas pomiędzy górami, a linią kolejową zmierza do Wadowic po to, by wypaść przy głównej drodze na Suchą Beskidzką gdzieś w okolicach Gorzenia. Teren na całej długości jest bardzo atrakcyjny krajobrazowo. Dodatkowo drogą krajową 52 przebiega granica pasa ochronnego otuliny Parku Krajobrazowego Beskidu Małego, zatem droga o zgrozo ekspresowa przebiegałaby już w obrębie pasa ochronnego. Zniszczyłoby to raz na zawsze walory krajobrazowe wszystkich miejscowości znajdujących się na trasie tego wariantu, oddzielając je od atrakcyjnych turystycznie terenów i ingerując dodatkowo w Park Krajobrazowy Beskidu Małego, podczas gdy biegnący po drugiej stronie drogi krajowej 52 wariant niebieski przebiega terenem dość mało atrakcyjnym pod względem krajobrazowo-przyrodniczym i słabo zaludnionym. Taki wariant poprowadzenia drogi jest jednak rozpatrywany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (która ostatecznie ma zadecydować o wyborze lokalizacji) w takim samym stopniu jak pozostałe warianty. Obawiam się bardzo, czy ktoś nie wpadnie na pomysł poprowadzenia drogi wariantem pomarańczowym niszcząc tym samym kawał naprawdę ładnych terenów....bo droga ekspresowa to już koniec dla tego niewielkiego pasma górek wzdłuż linii kolejowej.
Do 12.11.2008 projektanci Krakowskiego Biura Projektów Dróg i Mostów TRANSPROJEKT Sp. z o.o., które wytyczyło ten koszmarny wariant przyjmują pod adresem e-mail sdobran@transprojekt.com.pl wnioski, uwagi i zastrzeżenia dot. przedsięwzięcia, obiecując ich przeanalizowanie. Środki finansowe GDDKiA już posiada i zgodnie z planami w grudniu mają zostać wybrane dwa najbardziej optymalne warianty, dla których zostanie przygotowana dokładna specyfikacja. Do budowy drogi po wyborze ostatecznego wariantu GDDKiA ma przystąpić jak najszybciej żeby zdążyć wykorzystać środki z Unii.