Forum członków i sympatyków PTTK
login:  
hasło:  
FORUM: strona główna • informacje i zasady • 100 ostatnich wiadomości • wyszukiwarka • nowa wiadomość
LUDZIE: strona główna • dołącz do nas • więcej o logowaniu
RÓŻNE: strona główna PTTK • FAQ • netykieta • kontakt • odzyskaj hasło

NETYKIETA

Grupy i listy dyskusyjne

Grupy dyskusyjne (Usenet, newsy, newsgrupy) i listy dyskusyjne - zasady wspólne:

  1. Pisz wyłącznie na temat. Zapisując się na daną listę znakomita większość osób oczekuje listów związanych właśnie z tematyka tej grupy/listy. Przed wejściem do grupy dyskusyjnej spójrz na 1-liniowy opis, jaki posiada każda grupa. Odpowiadając na artykuł news zwracaj uwagę do jakich grup wysyłasz odpowiedź. Często zdarza się, że dyskusja zbacza z tematu a pole Newsgroup wskazuje na grupę, do której taki artykuł w ogóle nie powinien zostać wysłany. I na odwrót, jeśli Twój list mieści się w zakresie tematycznym danego wątku, nie twórz nowego i nie przenoś w ten sposób dyskusji w kilka różnych miejsc. Jeśli wysyłasz zapytanie na kilka grup (co samo w sobie najczęściej nie jest naganne, aczkolwiek nie polecane) dopilnuj, aby list miał ustawione pole "Followup-To" tylko na jedną z nich. Unikniesz w ten sposób kilku osobnych dyskusji na ten sam temat. Uwaga! Do testowania służą wyłącznie grupy *.test, w szczególności pl.test.
  2. Twój podpis (sygnaturka) nie powinien przekraczać czterech linii. Osoby korzystające z komercyjnych łącz modemowych (i nie tylko) płacą za każdy bajt przesłanych im informacji. Niektóre programy używane do wysyłania listów, doklejają na ich końcu różnego rodzaju binarne śmiecie. Skonfiguruj je tak, aby tego nie robiły. Niewiele osób, poza Tobą będzie coś takiego w stanie przeczytać. Pamiętaj także, że pojedyncza linia listu nie może przekraczać 80 znaków. W praktyce, ze względu na to, że list Twój może być przez kogoś cytowany, długość linii powinna być mniejsza niż 71 znaków.
  3. Odpisując na list innej osoby nie cytuj go w całości, a zostaw tylko to, co niezbędne, a do czego odnosi się Twój komentarz. Szczególnie naganne jest cytowanie czyjegoś podpisu (sygnaturki). Równie godne potępienia jest zacytowanie listu po to tylko, aby dodać pod nim tekst w stylu: "zgadzam się z tym", "też tak myślę". Z drugiej strony nie popadaj w kolejną skrajność i nie unikaj cytowania jako takiego w ogóle. Często jest ono niezbędne do zrozumienia, o co właściwie w Twoim komentarzu chodzi. Dobrze jest także, umieścić na początku cytatu informacje o jego autorze (większość używanych czytników news robi to zresztą automatycznie). Sam cytat powinien zawsze poprzedzać Twój komentarz (tzn. najpierw cytat, a potem komentarz). Bądź cierpliwy - często musi upłynąć trochę czasu zanim list dojdzie tam gdzie trzeba, nie wysyłaj wiec od razu 5-ciu kopii.
  4. Wiele serwerów NIE POZWALA wysłać listu, w którym jest więcej cytowanego tekstu od własnego.
  5. Swoim prywatnym animozjom dawaj wyraz wyłącznie w listach prywatnych. Nie ma nic bardziej denerwującego i żenującego niż oglądanie grona publicznie wyzywających się osób.
  6. Staraj się precyzyjnie formułować pytania. Pytanie w rodzaju: "Jestem tu nowy, powiedzcie mi proszę jak działa tar/pine/tin/.../mail" lub "mój modem/drukarka/.../komputer nie chce działać, pomóżcie!", może silnie zdenerwować pozostałych uczestników listy.
  7. Jeśli korzystasz z grup dyskusyjnych za pomocą tzw. news-reader'ów, czyli programów czytających news'y (np. tin) zadbaj o to, aby Twoje listy były odpowiednio sygnowane, czyli zawierały w nagłówku Twój adres e-mail oraz dane personalne: imię, nazwisko, organizację. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, zwróć się do swojego lokalnego administratora.
  8. Listy powinny być zawsze podpisywane prawdziwym imieniem i nazwiskiem ich autora. Przesyłki anonimowe bardzo rzadko traktowane są poważnie, mogą także być automatycznie kasowane z usenet'u. Niedopuszczalne jest posługiwanie się listami/grupami dyskusyjnymi w celach komercyjnych z wyjątkiem list/grup o takim właśnie przeznaczeniu (np. pl.ogloszenia.*, pl.praca.*, hierarchia *.biz*).
  9. Do przesyłania plików binarnych, czyli innych niż tekstowe, służą grupy w hierarchii bin/binaries (np. comp.binaries.msdos). Jeżeli plik tekstowy jest znacznej wielkości (większy niż 10000 bajtów), należy go spakować jednym z popularnych programów archiwizujących i traktować dalej jako binarny. Pamiętaj, zawsze lepiej podać adres interesującego pliku niż przesłać go GDZIEKOLWIEK.
  10. Informując uczestników dyskusji o lokalizacji w sieci interesujących ich informacji zawsze podawaj pełny adres tych zasobów. Jeżeli zasoby zagraniczne są mirrorowane w Polsce, podaj adres na "polskim" serwerze.
  11. Nie wysyłaj do listy czy grupy dyskusyjnej informacji niepotrzebnych, które zabierają odbiorcom miejsce na dysku, czas potrzebny do odczytania choćby nagłówka, czy przyczyniają się do przeciążenia łączy internetowych.
  12. Zanim zastosujesz polskie litery ("ogonki"), upewnij się, że systemy pocztowe, które prześlą list dalej, nie zniekształcą treści do tego stopnia, że listu nie da się przeczytać. Standardowo poczta zapewnia przesyłanie danych 7-bitowych, co oznacza, że nie prześle w sposób prawidłowy znaków niestandardowych, np. polskich znaków diakrytycznych (powstaną "krzaczki").
  13. Jeżeli jesteś "nowicjuszem" w grupie i chcesz spytać np. o coś, czego nie wiesz lub nie rozumiesz, to przed wysłaniem zapytania do innych członków listy/grupy warto sprawdzić, czy odpowiedź nie została udzielona już wcześniej i nie czeka w archiwach grupy lub w tzw. dokumencie FAQ (ang. Frequently Asked Questions - często zadawane pytania), który właśnie w tym celu został przygotowany.
  14. Nie używaj wulgaryzmów w listach. Jeżeli koniecznie musisz to robić, zamieść na początku listu informację "flame on", co powszechnie oznacza, że treść zawiera wulgaryzmy. Nie naruszaj dobrych obyczajów, dobrego smaku; nie prowokuj, nie atakuj.
  15. Nie publikuj w liście/grupie dyskusyjnej listu, który otrzymałeś "prywatnie", bez zgody nadawcy (tajemnica korespondencji).
  16. Zanim skorzystasz z usługi typu lista dyskusyjna lub news przeczytaj wszystkie listy, które pojawiły się w danej grupie z jedno lub dwu miesięcznym wyprzedzeniem. Pozwoli ci to "wczuć się" w tematykę grupy i lepiej zrozumieć jej kulturę.
  17. Pisz listy krótkie i na temat. Nie zbaczaj z tematu, nie wysyłaj listu tylko po to, żeby zwrócić uwagę na literówkę, błąd ortograficzny lub gramatyczny. To przede wszystkim takie zachowania świadczą o tym, że jesteś początkującym użytkownikiem.
  18. Weź pod uwagę, że wysyłasz listy do znacznej grupy ludzi, w tym np. Twojego aktualnego lub przyszłego szefa. Uważaj na to, co piszesz. Pamiętaj także, że zarówno listy dyskusyjne, jak i news'y są archiwizowane (http://groups.google.com/), zatem dostęp do nich możliwy jest praktycznie dla wszystkich i w dowolnym momencie.
  19. Zakłada się, że każda osoba wypowiada prywatnie tzn. w swoim własnym imieniu. Nie reprezentuje zatem opinii organizacji, dla której pracuje, chyba że wyraźnie to zaznaczy.
  20. List powinien zawierać temat odzwierciedlający jego zawartość.
  21. Dobrym zwyczajem jest umieszczanie słowa [długie] ([long]) w nawiasach kwadratowych na początku tematu listu, tak aby odbiorca wiedział, że przeczytanie go i odpowiedź zajmie mu więcej niż zwykle czasu. Przyjmuje się, że list długi zawiera ponad 100 linii tekstu.
  22. Podobnie słowo [Off-Topic] (lub skrót [OT]) na początku tematu, oznacza że jego nadawca wysłał list, który odbiega od tematu dyskusji, ale lojalnie uprzedza o tym odbiorców.

UWAGA!!!
Zanim na grupę lub listę dyskusyjną wyślesz jakiekolwiek zapytanie poświęć kilkanaście minut i przeczytaj ten dokument. Dowiesz się z niego jak poprawnie zadać pytanie, żeby uzyskać odpowiedź. Jeśli zadasz pytanie niedbale lub nieumiejętnie możesz zostać w najlpszym przypadku zlekceważony, a w przypadkach poważniejszych zrugany i odesłany na "bocznicę"

<<<   Spis treści     >>>
© Łukasz Aranowski 2002-2017
Forum działa pod patronatem Oddziału Międzyuczelnianego PTTK w Warszawie