Forum członków i sympatyków PTTK
login:  
hasło:  

"Bitwa o szyny"

Autor: Amotolek
Data: 2009-11-17 20:15:33
Tematyka: Obiekty PTTK


Jasnym okiem

Artykuł dyskusyjny

13 Grudnia – ciąg dalszy „bitwy o szyny”

Od szeregu miesięcy trwają podchody pomiędzy różnymi spółkami kolejowymi zrodzonymi z PKP.
Wiadomo, ze jak nie wiadomo i co chodzi, to chodzi o pieniądze, a dodatkowo i wpływy kolejarskich spółek. Stad „bitwa o szyny”. Na rozgrywce pomiędzy tymi spółkami musi stracić klient, a ile i w jakiej konfiguracji to się jeszcze okaże.

Trzynastego grudnia ma wejść w życie nowy rozkład połączeń kolejowych i wtedy się wszystko dokładnie wyjaśni. Do tej pory różne gdybania brały w obronę studentów, jacy mieli być poszkodowani przy przekształceniach ekspresów w Inter city, no bo i tak to by wyglądało.

-„Na początku listopada spółka PKP Intercity ogłosiła, że będzie likwidowała pociągi pospieszne i ekspresy. Teraz większość z nich będzie jeździła w barwach TLK; tylko nieliczne ekspresy będą funkcjonować jako pociągi wyższej klasy - pod marką InterCity.”

-„Tanie Linie Kolejowe zaproponują ceny biletów na pociągi międzywojewódzkie niższe niż PKP Przewozy Regionalne - zapowiada prezes PKP IC Krzysztof Celiński. Spółka będzie też walczyć o studentów, oferując im promocyjne ceny biletów.
Zmiany cen mają wejść w życie wraz z nowym kolejowym rozkładem jazdy - od 13 grudnia. Dotychczas TLK obsługiwały 24 połączenia, teraz będzie ich aż 377. Przewoźnik ma zaoferować pasażerom niższe ceny i nowe oferty taryfowe.
Tanie koleje odgryzają się Intercity”

Tyle można dziś było wyczytać w Internecie: LINK pod znamiennym tytułem: „Tanie Linie Kolejowe jeszcze tańsze; efekt konkurencji na torach.”

W dalszej części tej notki stoi jak byk napisane, że:
- „Do tej pory pasażerowie TLK musieli wykupić też miejscówkę za 5 zł. Od nowego rozkładu nie będą już mieli takiego obowiązku. Miejscówkę będzie można wykupić na bilet w pierwszej klasie; przejazd będzie wtedy droższy o kilkanaście złotych plus 10 zł za miejscówkę.”
O tym że nie będzie obowiązku wykupywania miejscówki, to ja nie wierzę. Obecnie wykupienie miejscówki (w cenie 5 zł) jest obowiązkowe, nawet jak nie ma miejsca. Wtedy dostaje się „bilet dodatkowy” z klauzulą: „Wydany na życzenie podróżnego; w razie nie zajęcia miejsca zwrot po poświadczeniu przez konduktora” Sam zwrot jest fikcją, bo w momencie kiedy wagon jest pełny, to dotychczas gorliwe kontrole - już się nie pokazują i nie ma kto poświadczenia wydać!

Co do faktu, że bilety zdrożeją, to nie mam najmniejszej wątpliwości i postaram się dowieść tego na przykładach:

Obecnie: jadąc sobie pociągiem pospiesznym, kupujemy bilet II klasy np. z Warszawy do Gdyni przez Toruń. Bilet taki kosztuje teraz (w II dekadzie listopada) 56 zł. Umożliwia dojechanie do Torunia, tam przenocowanie np. u ciotki i następnego dnia dalszą jazdę do Gdyni. Z tym samym biletem, ważnym dwa dni - do samej Gdyni.

Tymczasem przemiana w TLK niechybnie spowoduje, ze taka jazda dwu stadialna nie będzie możliwa na jeden bilet, gdyż potrzeba będzie wykupić odrębny bilet z Wawy do Torunia na jeden TLK i potem następny bilet na TLK z Torunia do Gdyni.. Łączny koszt obu tych biletów może wynieść z miejscówkami ok. 97do 102 zł. Tzn. ewidentna podwyżka „w plecy pasażera” wyniesie ponad 40 zł przy takiej podróży.

Podobnie jazda z Warszawy do Szczecina przez Poznań z „wysiadką” do wuja w Poznaniu:
- obecnie kupuje się jeden bilet na pospieszny drugiej klasy za 59 zł -ważny dwa dni!
A po 13 grudnia będą to dwa odrębne bilety: jeden na TLK z Wawy do Poznania za 54 zł i drugi z Poznania do Szczecina (też TLK) za 44 zł. I na tym pasażer może być stratny aż o ok. 39 zł.
Podane tu dwa przykłady są szacowane w oparciu o aktualne na dziś ceny pociągów pospiesznych i tzw. TLK.
Jeżeli to ma Być wygoda dla pasażerów, to taka zmianę „po kieszeni” - o kant dolnej części pleców potłuc!
Jak się szuka oszczędności, to można je znaleźć np. puszczając przez pięć dni w tygodniu tj: poniedziałek, wtorek, środa i sobota - okrojone składy wagonowe, których wypełnienie przez większą cześć roku nie przekracza 20 % „zasiadu” pasażerami, a w piątek i niedzielę do składów doczepiać po kilka dodatkowych wagonów dla rozładowania sakramenckiego ścisku. No ale planowanie kolejowych przewozów pasażerskich to osobny problem .
ANT
:-)
Polecam się: amotolek[at]wp.pl
Mobil: 506-513-421 (raczej SMS-y!)
GG: 4288996
Skype: antotolek
facebook: Antonio Osiemdziewińć

"Bitwa o szyny" - cały wątek

wszystkich wiadomości w wątku: 32
data najnowszej wiadomości: 2010-01-06
pokaż wszystkie wiadomości

"Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
Re: "Bitwa o szyny" Autor: Tomek Wałbrzych
│└Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
Re: "Bitwa o szyny" Autor: Ariel Ciechański
 └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
  └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Ariel Ciechański
   └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
    └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Tomek Wałbrzych
     ├Re: "Bitwa o szyny" Autor: gar
     │└Re: "Bitwa o szyny" Autor: Radwa
     └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Radwa
      └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Tomek Wałbrzych
       ├Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
       └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Radwa
        └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
         └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
          ├Re: "Bitwa o szyny" Autor: Ariel Ciechański
          │└Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
          │ └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Ariel Ciechański
          │  ├Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
          │  └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
          │   └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Ariel Ciechański
          │    └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
          │     └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
          │      └Re: "Bitwa o szyny" Autor: z.klose
          │       └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Radwa
          │        └Re: "Bitwa o szyny" Autor: z.klose
          │         └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
          │          └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
          │           ├Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
          │           └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek
          └Re: "Bitwa o szyny" Autor: Amotolek