Forum członków i sympatyków PTTK
login:  
hasło:  

Krajoznawstwo

Warszawskie Muzeum Kolei

wszystkich wiadomości w wątku: 15
data najnowszej wiadomości: 2009-08-11

Temat: Warszawskie Muzeum Kolei
Autor: z.klose
Data: 2009-08-07 16:59:42

LINK
Muzeum Kolei w Warszawie zniknie z dniem 31 sierpnia br. PKP chce sprzedać teren zajmowany przez to muzeum. Ciekawe co się stanie z eksponatami przedstawiającymi 150 lat kolei na terenach Kraju Przywiślańskiego i RP II, III, III i 1/2, IV?

Temat: Re: Warszawskie Muzeum Kolei
Autor: poniek
Data: 2009-08-07 22:03:35

Może przeniosą do tego drugiego warszawskiego muzeum związanego z kolejnictwem, choć lokalizacja będzie zdecydowanie gorsza.
Komisja Turystyki Jaskiniowej OM PTTK w Warszawie - http://ktj.om.pttk.pl/
Komisja Krajoznawcza i Opieki nad Zabytkami OM PTTK w Warszawie - http://kkionz.om.pttk.pl/
Studenckie Koło Przewodników Turystycznych przy Oddziale Międzyuczelnianym PTTK w Warszawie - http://skpt.om.pttk.pl/

Temat: Re: Warszawskie Muzeum Kolei
Autor: Ariel Ciechański
Data: 2009-08-10 13:59:54

Zaraz, zaraz, ale w Warszawie jest tylko jedno muzeum o tematyce kolejowej...

Temat: Re: Warszawskie Muzeum Kolei
Autor: Łukasz Aranowski
Data: 2009-08-10 14:25:28

Czołem!

Tak sobie myślę, czy jakimś pomysłem nie jest aby na czas jakiś eksponaty (w sensie zabytkowego taboru) przygarnęła skierniewicka parowozownia. AFAIR masz tam jakieś kontakty. :-) Bo jak odstawi się to gdzieś na Odolanach czy Grochowie, to złomiarze rozbiorą tabor zanim zdąży się zatrzymać.

Pozdrawiam,
Łukasz
--
Łukasz Aranowski
Strona domowa: http://www.mendel.pl/
Facebook: https://www.facebook.com/laranowski

Temat: Re: Warszawskie Muzeum Kolei
Autor: poniek
Data: 2009-08-10 15:23:19

Jak zlikwidują to przy Dworcu Głównym to będzie jedno. Drugie dotyczy historii Wagonowni Szczęśliwice i jest na ul. Potrzebnej
Komisja Turystyki Jaskiniowej OM PTTK w Warszawie - http://ktj.om.pttk.pl/
Komisja Krajoznawcza i Opieki nad Zabytkami OM PTTK w Warszawie - http://kkionz.om.pttk.pl/
Studenckie Koło Przewodników Turystycznych przy Oddziale Międzyuczelnianym PTTK w Warszawie - http://skpt.om.pttk.pl/

Temat: Re: Warszawskie Muzeum Kolei
Autor: Ariel Ciechański
Data: 2009-08-10 15:52:14

Fakt. Ale ztcp to jest jeden wagon Ci28 ustawiony przy wjeździe do Wagonowni.

Temat: Re: Warszawskie Muzeum Kolei
Autor: Ariel Ciechański
Data: 2009-08-10 15:53:31

He, he... Łukaszu pomysł nienowy i niewykonalny zarazem. Po primo w Skierniewicach nie ma miejsca na taką ilość zabawek - stoi tam już 100 pojazdów stanowiących jak i obiekt własność Polskie Stowarzyszenia Miłośników. Po drugie Skierniewice to już łódzkie, a MuzKol jest instytucją samorządu województwa mazowieckiego. No i kwestia odpowiedzialności właściciela terenu za bądź co bądź publiczną własność. PSMK na to na pewno nie stać.

Temat: Re: Warszawskie Muzeum Kolei
Autor: poniek
Data: 2009-08-10 16:16:45

Jeden, no jeden. Ale jest ekspozycja i dotyczy kolejnictwa. Zawsze to coś.
Komisja Turystyki Jaskiniowej OM PTTK w Warszawie - http://ktj.om.pttk.pl/
Komisja Krajoznawcza i Opieki nad Zabytkami OM PTTK w Warszawie - http://kkionz.om.pttk.pl/
Studenckie Koło Przewodników Turystycznych przy Oddziale Międzyuczelnianym PTTK w Warszawie - http://skpt.om.pttk.pl/

Temat: Re: Warszawskie Muzeum Kolei
Autor: Ariel Ciechański
Data: 2009-08-10 16:27:50

Fakt, tylko problemów lokalowo-terenowych muzeum to za cholerę nie rozwiązuje...

Temat: Re: Warszawskie Muzeum Kolei
Autor: poniek
Data: 2009-08-10 16:25:57

Nie zdziwił bym się, gdyby poszło na straty.

Lokomotywownię przy Wileńskim - rozwalili
Lokomotywownie z torem obrotowym przy Oliwskiej - rozwalili.
Schrony (zabytkowe) związane z terenami kolejowymi na Odolanach i Linią Kolei Obwodowej - niedługo same się rozwalą, a część jest wypełniona po brzegi śmieciami.
wieża do nawęglania - sprzedana w ręce prywatne i zdewastowana
wiadukt kolejowy z bramami przy Kolejowej - bramy już sprzedane na złom.

Z Warszawy takich "kwiatków" można by przytoczyć wiele
Komisja Turystyki Jaskiniowej OM PTTK w Warszawie - http://ktj.om.pttk.pl/
Komisja Krajoznawcza i Opieki nad Zabytkami OM PTTK w Warszawie - http://kkionz.om.pttk.pl/
Studenckie Koło Przewodników Turystycznych przy Oddziale Międzyuczelnianym PTTK w Warszawie - http://skpt.om.pttk.pl/

Temat: Re: Warszawskie Muzeum Kolei
Autor: Łukasz Aranowski
Data: 2009-08-10 16:37:50

Czołem!

Cieszę się, że nienowy. :-)

1) Jeśli nie ma miejsca, to przenieść chociaż najcenniejsze eksponaty - ile miejsca starczy. Co się nie zmieści zabunkrować póki co np. w Chabówce.

2) Województwo nie ma znaczenia, bo to i tak tylko "na przechowanie" (de iure, bo de facto pewnie wyjdzie, że na zawsze). Poza tym w Skierniewicach przynajmniej dałoby się to oglądać (co prawda tylko raz w miesiącu - ale jednak), a w innych miejscach raczej nie.

3) Lepiej teren zabezpieczy PSMK niż SOK na bocznicy w Odolanach.

4) Dla chcącego nic trudnego. :-) A tak obawiam się, że słowa Artura Ponikiewskiego z następnego postu staną się ciałem i faktycznie szlag trafi ten zbiór. Wielka szkoda by była. IMHO MK powinni uczynić wszystko aby do tego nie dopuścić, nawet jakby trzeba było zrzucić się na ochroniarzy. A'propos - jak teraz chronicie Skierniewice?

Pozdro,
Łukasz
--
Łukasz Aranowski
Strona domowa: http://www.mendel.pl/
Facebook: https://www.facebook.com/laranowski

Temat: Re: Warszawskie Muzeum Kolei
Autor: Piotr Rościszewski
Data: 2009-08-10 22:43:16

W Polsce jest kilka muzeów poświęconych kolejnictwu, nie tylko w Skierniewicach.
Duże muzeum jest w Chabówce, mniejsze w Kościerzynie. Dużo parowozów ma lokomotywownia w Wolsztynie. Jest też społeczne muzeum w Pyskowicach. Zapewne nie wymieniłem wszystkich. W przypadku likwidacji muzeum w Warszawie może być kłopot z własnością eksponatów i ich przejęciem przez kogoś innego.
Zaletą warszawskiego muzeum jest różnorodność eksponatów i co najmniej kilka unikatowych eksponatów. Trudno by było to przenieść lub rozparcelować po innych muzeach.
To nie pierwszy przypadek tego typu. Podobną przeprowadzkę przeżyło muzeum maszyn drogowych, które niegdyś było prowadzone społecznie przy przedsiębiorstwie robót drogowych w Zawierciu - Borowym Polu, a po jego likwidacji eksponaty wylądowały przy innej firmie w Szczucinie, a teraz są oficjalnym muzeum Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Może PKP się obudzą i znajdą jakąs sensowną lokalizację w przypadku konieczności przeprowadzki. Nieużywanych stacji kolejowych w Polsce nie brakuje, zwłaszcza na Śląsku.

Temat: Re: Warszawskie Muzeum Kolei
Autor: Łukasz Aranowski
Data: 2009-08-11 10:00:40

W Polsce jest kilka muzeów poświęconych kolejnictwu, nie tylko w Skierniewicach.
Oczywiście. Do Twojej listy można dodać jeszcze Jaworzynę Śląską.
Jednak mnie chodziło o coś w miarę blisko Warszawy.

Po rozmowie z Arielem na priv, widzę że sprawa jest bardzo trudna do przeprowadzenia z biurokratycznego i logistycznego punktu widzenia. Poza tym - jak się wczytać w ten artykuł - to nie wynika z niego, że muzeum przestanie istnieć 31 sierpnia, a jedynie, że od 1 września PKP zaczyna doić samorząd stołeczny komercyjnymi stawkami czynszu. Jedyną zatem zmianą będzie powstanie kolejnego strumyczka przelewania pieniędzy podatników do nierentownych kolei. A muzeum pewnie jeszcze jakiś czas będzie przy Towarowej.

Pozdrawiam,
Łukasz
--
Łukasz Aranowski
Strona domowa: http://www.mendel.pl/
Facebook: https://www.facebook.com/laranowski

Temat: Re: Warszawskie Muzeum Kolei
Autor: z.klose
Data: 2009-08-11 10:06:10

Szkoda by było, eksponaty tego muzeum pozostawić złomiarzom. Najlepszym wyjściem będzie wystawić je na Allegro (takie rozwiązanie podpowiadam kolejarzom - muzealnikom). Przynajmniej amatorzy kolejnictwa będą mieli możliwość kupienia sobie lokomotywy do ogródka albo zorganizowania w zabytkowych wagonach restauracji lub hotelu, co mogłoby stać się niezłą atrakcją turystyczną. Ostatnio w tv pokazywano samoloty pasażerskie, które znalazły podobne zastosowanie. Czy nie jest to honorowe wyjście z pata, jakim jest utrzymanie muzeum w komercyjnych czasach?
pozdrawiam z.klose

Temat: Re: Warszawskie Muzeum Kolei
Autor: Ariel Ciechański
Data: 2009-08-11 16:34:57

Nie jest to honorowe rozwiązanie - o wartości zbiorów stanowi m. in. to, że są one unikatową kolekcją. Nie widzę poza tym możliwości przekazania w ręce przypadkowych osób (knajpiarzy, domorosłych biznesmenów) pojazdów o unikatowej często wartości - wystarczy przypomnieć sobie niesławny skansen Jurka Rechziegla w Krzeszowicach, gdzie na koniec działalności pan Jerzy wysłał kilka parowozów do huty. W tym częściowo jeden będący własnością właśnie Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Skoro UMWM pozwolił sobie wcisnąć Muzeum, to teraz powinien znaleźć dla niego lokalizację i ponieść ogromne koszty przemieszczenia zbiorów.